Mir'atü'l Mecelle Mustafa Ünal

Ömer Hilmi Efendi'nin Külli Kaideler ŞerhiMir'atü'l Mecelle


Basım Tarihi
2022-09
Sayfa Sayısı
144
Kapak Türü
Karton
Kağıt Türü
Kitap Kağıdı
Basım Yeri
Ankara
Stok Kodu
9786258209082
Boyut
16x24
Baskı
1



Mustafa ÜNAL

Abdussamed ATASOY

 

İÇİNDEKİLER

ÖNSÖZ  5

İÇİNDEKİLER 7

GEÇEN ASRIN İMÂM-I ÂZAM’I ÖMER HİLMİ EFENDİ’NİN TERCEME-İ HÂLİ13

HAYATI . 13

KİŞİLİĞİ VE HUKUKÇULUĞU . 14

GÖREVLERİ. 17

İLMİ ŞAHSİYETİ. 18

ESERLERİ  19

Ahkâmu’l-Mergube . 20

Ahkâmu’l-Arazi 20

Mi’yar-ı Adalet  20

İthâfu’l-Ahlaf fi Ahkâmi’l-Evkaf . 21

Mir’at-ı Mecelle. 21

KAYNAKÇA . 23

MECELLE VE KÜLLİ KAİDELER ÜZERİNE BİR İCMAL25

GİRİŞ. 25

MECELLE’NİN HAZIRLANMA NEDENLERİ 27

Yeni Mahkemelerin Kuruluşu 27

Hakimlerin İlmi Yetersizliği 27

Batıdan Etkilenme ve Batılı Devletlerin Baskısı . 28

Hanefi Mezhebinde Farklı Görüşlerin Çokluğu 29

Zamanın İlerlemesi ile Meydana Gelen Yeni Gelişmeler . 29

MECELLE’NİN ÖZELLİKLERİ VE İÇERİĞİ 30

KÜLLİ KÂİDE 33

KAYNAKÇA . 36

KÛŞE-İ NİSYANDA KALAN BİR KAVAİD ŞERHİ: ÖMER HİLMİ EFENDİ’NİN

MİR’ÂTÜ’L-MECELLE’Sİ ÜZERİNE.39

KAYNAKÇA . 46

 

ÖMER HİLMİ EFENDİ’NİN KÜLLİ KAİDELER ŞERHİ

MİR’ÂTÜ’L-MECELLE

MADDE 1: İLM-İ FIKIH MESÂİL-İ ŞER‘İYYE-İ AMELİYYEYİ BİLMEKTİR .48

MADDE 2: BİR İŞTEN FAİLİNİN MAKSAD VE NİYETİ HER NE İSE OL İŞ

HAKKINDAKİ HÜKM-İ ŞER‘Î ONA YANİ O MAKSAD VE NİYETE

GÖREDİR 50

MADDE 3: UKÛDDA İTİBAR MAKSAD VE MEÂNİYEDİR, ELFÂZ VE

MEBÂNÎYE DEĞİLDİR52

MADDE 4: ŞEKK İLE YAKÎN ZÂİL OLMAZ.53

MADDE 5: BİR ŞEYİN BULUNDUĞU HÂL ÜZERE KALMASI ASILDIR54

MADDE 6: KADÎM KIDEMİ ÜZERE TERKOLUNUR.55

MADDE 7: ZARAR KADÎM OLMAZ56

MADDE 8: BERÂET-İ ZİMMET ASILDIR.57

MADDE 9: SIFAT-I ÂRIZADA ASLOLAN ADEMDİR 58

MADDE 10: BİR ZAMANDA SABİT OLAN ŞEYİN HİLÂFINA DELİL OLMADIKÇA

BEKÂSIYLA HÜKMOLUNUR.59

MADDE 11: BİR EMR-İ HÂDİSİN EB‘AD-I EVKATINA İZAFETİ SABİT

OLMADIKÇA AKREB-İ EVKÂTINA İZAFETİ ASILDIR.

BİNÂENALEYH AKREB-İ EVKÂTINA İZÂFETİNİ İDDİA EDEN

KAVLİYLE TASDİK OLUNUR.59

MADDE 12: KELAMDA ASIL OLAN MANA-YI HAKÎKÎDİR 60

MADDE 13: TASRÎH MUKABELESİNDE DELÂLETE İTİBAR YOKTUR.61

MADDE 14: MEVRİD-İ NASSDA YANİ HAKKINDA NASS VÂRİD OLAN

MESÂİLDE İCTİHADA YANİ MÜCTEHİDÎNİN İCTİHATLARINA

MESAĞ VE CEVAZ YOKTUR.61

MADDE 15: ‘ALÂ HİLÂFİ’L-KIYÂS SÂBİT OLAN ŞEY SÂİRE MAKÎSÜN-ALEYH

OLMAZ .62

MADDE 16: İCTİHÂD İLE İCTİHÂD NAKZOLUNMAZ63

MADDE 17: MEŞAKKAT TEYSÎRİ CELBEDER .63

MADDE 18: BİR İŞ DÎK OLDUKTA MÜTTESΑ OLUR.65

MADDE 19: ZARAR VE MUKABELE Bİ’Z-ZARÂR YOKTUR .65

MADDE 20: ZARAR İZÂLE OLUNUR66

MADDE 21: ZARÛRETLER MEMNU‘ OLAN ŞEYLERİ MUBAH KILAR66

MADDE 22: ZARÛRETLER KENDİ MİKTARLARINCA TAKDİR OLUNUR 67

MADDE 23: BİR ÖZÜR İÇİN CAİZ OLAN ŞEY OL ÖZRÜN ZEVALİYLE BÂTIL OLUR.69

MADDE 24: MÂNİ ZÂİL OLDUKTA MEMNÛ‘ AVDET EDER.69

 

İçindekiler 9

MADDE 25: BİR ZARAR KENDİ MİSLİYLE İZÂLE OLUNAMAZ 70

MADDE 26: ZARAR-I ÂMMI DEF‘ İÇİN ZARAR-I HÂS İHTİYÂR OLUNUR. 71

MADDE 27: ZARAR-I EŞED ZARAR-I EHAF İLE İZÂLE OLUNUR . 72

MADDE 28: İKİ FESÂD TEÂRUZ ETTİKDE EHAFFI İRTİKÂB İLE A‘ZAMININ

ÇARESİNE BAKILIR . 73

MADDE 29: EHVEN-İ ŞERREYN İHTİYÂR OLUNUR . 74

MADDE 30: DEF‘-İ MEFÂSİD CELB-İ MENÂFİ'DEN EVLÂDIR  75

MADDE 31: ZARAR Bİ-KADERİ’L-İMKÂN DEF‘ OLUNUR  75

MADDE 32: HACET UMÛMÎ OLSUN HUSÛSÎ OLSUN ZARÛRET MENZİLESİNE

TENZİL OLUNUR. . 75

MADDE 33: IZTIRÂR GAYRIN HAKKINI İPTAL ETMEZ. 76

MADDE 34: ALMASI MEMNÛ‘ OLAN ŞEYİN VERMESİ DAHİ MEMNÛ‘DUR. 76

MADDE 35: İŞLENMESİ MEMNÛ‘ OLAN ŞEYİN İSTENMESİ DAHİ MEMNÛ‘

OLUR . 77

MADDE 36: ÂDET MUHAKKEMDİR . 78

MADDE 37: NÂSIN İSTİ’MÂLİ YANİ ÖRF VE ÂDETİ BİR HÜCCETTİR Kİ LEDE’L-

HÂCE ONA MÜRACAAT VE ONUNLA AMEL VACİP OLUR  81

MADDE 38: ÂDETEN MÜMTENΑ OLAN ŞEY HAKÎKATEN MÜMTENΑ GİBİDİR. 83

MADDE 39: EZMÂNIN TAGAYYÜRÜYLE YANİ TEBEDDÜL-İ EZMAN İLE

AHKÂM-I FÜRU‘UN MEBNA-Yİ ALEYHİ OLAN ŞEY TEBEDDÜL

ETTİKTE ONUN ÜZERİNE MÜBTENİ OLAN O AHKÂMIN DAHİ

TAGAYYÜRÜ YANİ TEBEDDÜLÜ İNKÂR OLUNAMAZ. . 84

MADDE 40: ÂDETİN DELÂLETİYLE MANA-YI HAKÎKÎ TERK OLUNUR 86

MADDE 41: ÂDET ANCAK MUTTARİD YAHUT GÂLİB OLDUKTA MUTEBER

OLUR.  86

MADDE 42: İ‘TİBÂR GÂLİB-İ ŞÂYİ'A OLUP NÂDİRE DEĞİLDİR  87

MADDE 43: ÖRFEN MA'RÛF OLAN ŞEY ŞART KILINMIŞ GİBİDİR.  89

MADDE 44: BEYNE’T-TÜCCÂR MA‘RÛF OLAN ŞEY BEYNLERİNDE MEŞRÛT

GİBİDİR  91

MADDE 45: ÖRF İLE TAYİN NASS İLE TAYİN GİBİDİR . 91

MADDE 46: MÂNİ‘ VE MUKTEZİ TEARUZ ETTİKTE MÂNİ‘ TAKDİM OLUNUR  91

MADDE 47: VÜCUTTA BİR ŞEYE TÂBİ‘ OLAN HÜKÜMDE DAHİ ONA TÂBİ‘ OLUR  95

MADDE 48: TÂBİ OLAN ŞEYE AYRICA HÜKÜM VERİLEMEZ. 97

MADDE 49: BİR ŞEYE MALİK OLAN KİMSE OL ŞEYİN ZARÛRİYYÂTINDAN

OLAN ŞEYE DAHÎ MÂLİK OLUR  99

MADDE 50: ASIL SÂKIT OLDUKTA FER‘ DAHÎ SÂKIT OLUR  99

MADDE 51: SÂKIT OLAN ŞEY AVDET ETMEZ . 100

 

MADDE 52: BİR ŞEY BÂTIL OLDUKTA ONUN ZIMNINDAKİ ŞEY DAHİ BÂTIL OLUR.102

MADDE 53: ASLIN İFASI KÂBİL OLMADIĞI HALDE BEDELİ İFA OLUNUR 103

MADDE 54: BİZZAT TECVÎZ OLUNMAYAN ŞEY Bİ’T-TEB‘A TECVİZ OLUNABİLİR105

MADDE 55: İBTİDÂEN TECVÎZ OLUNMAYAN ŞEY BEKÂEN TECVÎZ OLUNABİLİR106

MADDE 56: BEKÂ İBTİDADAN ESHELDİR .107

MADDE 57: TEBERRU‘ ANCAK KABZ İLE TAMAM OLUR 107

MADDE 58: RA‘İYYE, YANİ TEB‘A ÜZERİNE TASARRUF MASLAHATA

MENÛTDUR108

MADDE 59: VELÂYET-İ HÂSSA VELÂYET-İ ÂMMEDEN AKVÂDIR 110

MADDE 60: KELÂMIN İ‘MÂLİ İHMALİNDEN EVLÂDIR 111

MADDE 61: MANA-YI HAKÎKÎ MÜTEAZZİR OLDUKTA MECAZA GİDİLİR.112

MADDE 62: BİR KELÂMIN İ’MÂLİ MÜMKÜN OLMAZ İSE ÎHMÂL OLUNUR 113

MADDE 63: MÜTECEZZİ OLMAYAN BİR ŞEYİN BAZISINI ZİKRETMEK

KÜLLÜNÜ ZİKRETMEK GİBİDİR .113

MADDE 64: MUTLAK ITLAKI ÜZERİNE CÂRİ OLUR .114

MADDE 65: HAZIRDAKİ VASIF LAĞV VE GÂİBTEKİ VASIF MUTEBERDİR 117

MADDE 66: SUÂL CEVAPDA İÂDE OLUNMUŞ ADDOLUNUR118

MADDE 67: SÂKİTE BİR SÖZ İSNAD OLUNMAZ. LÂKİN MA‘RAZ-I HACETTE

SÜKÛT BEYANDIR.118

MADDE 68: BİR ŞEYİN UMÛR-I BÂTINADA DELİLİ OL ŞEYİN MAKAMINA

KAİM OLUR.120

MADDE 69: MÜKÂTEBE MUHÂTABA GİBİDİR121

MADDE 70: DİLSİZİN İŞARET-İ MA‘HÛDESİ, LİSAN İLE BEYAN GİBİDİR 122

MADDE 71: TERCÜMÂNIN KAVLİ HER HUSUSTA KABUL OLUNUR 123

MADDE 72: HATASI ZÂHİR OLAN ZANNA İTİBAR YOKTUR.123

MADDE 73: SENEDE MÜSTENİD OLAN İHTİMAL İLE HÜCCET YOKTUR124

MADDE 74: TEVEHHÜME İTİBAR YOKTUR.125

MADDE 75: BURHÂN İLE SÂBİT OLAN ŞEY ‘AYÂNEN SÂBİT GİBİDİR 126

MADDE 76: BEYYİNE MÜDDEİ İÇİN VE YEMİN MÜNKİR ÜZERİNEDİR126

MADDE 77: BEYYİNE HİLAF-I ZÂHİRİ İSBAT İÇİN VE YEMİN ASLI İBKA İÇİNDİR.126

MADDE 78: BEYYİNE HÜCCET-İ MÜTEADDİYE VE İKRAR HÜCCET-İ

KÂSIRADIR127

MADDE 79: KİŞİ İKRÂRIYLA MUÂHEZE OLUNUR128

MADDE 80: TENÂKUZ İLE HÜCCET KALMAZ . 128

MADDE 81: ASIL SABİT OLMADIĞI HALDE FER‘İN SABİT OLDUĞU VARDIR  129

MADDE 82: ŞARTIN SÜBÛTU ‘İNDİNDE ONA MUALLAK OLAN ŞEYİN SÜBÛTU LAZIM OLUR 129

MADDE 83: Bİ-KADERİ’L-İMKAN ŞARTA MURAÂT OLUNMAK LAZIM GELİR. 130

MADDE 84: VAATLER SURET-İ TALİKİ İKTİSÂ İLE LAZIM OLUR  130

MADDE 85: BİR ŞEYİN NEF‘İ DAMÂNI MUKÂBELESİNDEDİR. 131

MADDE 86: ÜCRET İLE DAMÂN MÜCTEMİ‘ OLMAZ . 131

MADDE 87: MAZARRAT MENFAAT MUKABELESİNDEDİR. 132

MADDE 88: KÜLFET NİMETE VE NİMET KÜLFETE GÖREDİR 132

MADDE 89: BİR FİİLİN HÜKMÜ FÂİLİNE MUZÂF KILINIR VE MÜCBİR

OLMADIKÇA ÂMİRİNE MUZÂF KILINMAZ 133

MADDE 90: MÜBÂŞİR YANİ BİZZAT FAİL İLE MÜTESEBBİB CEM‘ OLDUKTA

HÜKÜM OL FÂİLE MUZÂF KILINIR . 133

MADDE 91: CEVÂZ-I ŞER‘Î DAMÂNA MÜNÂFÎ OLUR  134

MADDE 92: MÜBÂŞİR MÜTEAMMİD OLMASA DA DÂMİN OLUR. 134

MADDE 93: MÜTESEBBİB MÜTEAMMİD OLMADIKÇA DÂMİN OLMAZ  135

MADDE 94: HAYVANÂTIN KENDİLİĞİNDEN OLARAK CİNAYET VE

MAZARRATI HEDERDİR 135

MADDE 95: GAYRIN MÜLKÜNDE TASARRUFLA EMRETMEK BATILDIR. 136

MADDE 96: BİR KİMSENİN MÜLKÜNDE ONUN İZNİ OLMAKSIZIN ÂHAR BİR

KİMSENİN TASARRUF ETMESİ CAİZ DEĞİLDİR . 136

MADDE 97: BİLÂ-SEBEBİ MEŞRU‘ BİRİNİN MALINI BİR KİMSENİN AHZ

EYLEMESİ CAİZ OLMAZ 137

MADDE 98: BİR ŞEYDE SEBEB-İ TEMELLÜKÜN TEBEDDÜLÜ OL ŞEYİN

TEBEDDÜLÜ MAKAMINA KAİMDİR.  137

MADDE 99: KİM Kİ BİR ŞEYİ VAKTİNDEN EVVEL İSTİ‘CÂL EYLER İSE

MAHRUMİYETLE MUÂTEB OLUR. 138

MADDE 100: HER KİM Kİ KENDİ TARAFINDAN TAMAM OLAN ŞEYİ NAKZ

ETMEYE SA‘Y EDERSE SA‘Yİ MERDUDDUR  138

KAVRAM SÖZLÜĞÜ 139

Yorum yaz
Bu kitaba henüz yorum yapılmamış.
Kapat